Ми працюємо з 8:00 - 19:00 пн-пт
Школа радості Олени Чернявської м. Харків

Дошкільне навчання: ростимо майбутнього генія

Підготовчий процес до шкільного навчання починається практично з перших років життя дитини. Ще в радянські часи малюків вдома намагалися ненав'язливо вчити буквах і цифрам, читанню та письму. Здійснювалися підготовчі заняття і в дитячих садах. Проте, спеціалізована дошкільна підготовка на професійному рівні з'явилася в нашій країні відносно недавно. Це пояснюється тим, що розвиток науково-технічного прогресу і нових технологій неухильно стрімко рухається вперед, диктуючи при цьому нові правила підходів до процесу навчання підростаючого покоління.

Навіщо потрібна така підготовка?

Безсумнівно, не варто категорично стверджувати, що без підготовчого процесу до школи дитина не зможе навчитися читати, писати і рахувати. Школа приймає абсолютно всіх дітей, незалежно від ступеня розвитку, в міру своїх можливостей якісно здійснюючи свою основну місію. Проте, навчання для будь-якого першокласника - це, безперечно, щоденна важка і наполеглива праця. І якщо у маленького школяра спостерігається нульовий рівень знань - йому буде дуже складно втягнутися і продовжувати вчитися надалі. Як показує практика, такій дитині потрібно надавати набагато більше часу, найчастіше займатися з ним окремо, додатково роз'яснювати, перевіряти, квапити, і навіть виконувати за нього певну частину завдань. Чим більше буде в класі готових до навчання дітей, тим якісніше стане освіта, оскільки в таких колективах по-справжньому цінуються знання і вміння, а відстаючі впевнено підтягуються за лідерами.

Правильно організована дошкільна освіта викликає у малюків непідробний інтерес до навколишнього світу, знаходженню різних способів вирішення завдань, прагнення до знань. Такі діти набагато швидше адаптуються в навколишньому світі, і, як правило, менше схильні до стресів. У психологічному плані підготовчі заняття, що проводяться кваліфікованими фахівцями, дозволяють досягти наступного:

•  розвивати у дітей зорову і слухову пам'ять;

•  навчити їх мислити, аналізувати, синтезувати, класифікувати і логічно міркувати;

•  розвинути зорово-моторну координацію;

•  сформувати увагу і посидючість;

•  навчити дитину взаємодіяти в колективі.

При цьому варто відзначити, що підготовче навчання неодмінно має бути регулярним, а починати його бажано якомога раніше. В кінцевому результаті дошкільнята набувають навичок читання і письма, вміють рахувати, отримують хороший розвиток моторики рук, можуть формувати просторово-часові відносини, а також мають досить непогано розвинену усну промову.

Безперечно, далеко не всі батьки мають педагогічну освіту, і не мають можливості надати знання в повному обсязі. Саме тому дитячий сад - якраз та установа, де дівчатка і хлопчики отримають весь необхідний для них багаж відомостей в доступній і цікавій формі.

Дошкільне навчання: основні програми розвитку

Варто зазначити, що методика роботи з дітьми у віці до 6 років кардинально відрізняється від засобів роботи зі старшими учнями. Наприклад, в більшості випадків малюки мають можливість отримати потрібні їм знання виключно за допомогою гри. Саме цей процес дійсно цікавий для них, і тільки так діти без особливих труднощів пізнають навколишній світ. Ніякі «зубріння» або повторення для дошкільнят абсолютно не підходять, і це обов'язково враховується при складанні освітніх програм. Система дошкільного виховання в Україні передбачає розробку безлічі різних програм, які обов'язково враховують всі вимоги і нормативи освітнього процесу. Якщо ще не так давно робота дитячих садків і ясел обов'язково базувалася на єдиній загальнообов'язкової програмі, то в наші дні суворі вимоги з цього приводу відсутні. Кожна установа має можливість підібрати той варіант, який найбільш сприятливий в їх ситуації. Більш того, вони наділені правами змінювати і корегувати деякі деталі в процесі загальноосвітньої підготовки дітей.

Що ж мається у арсеналі сучасних вчителів і вихователів? Найбільш часто і успішно задіяним вважаються наступне:

1. «Малятко»

Розроблена для дітей від 2 до 7 років, ця програма у свій час була найбільш популярною. В її основі - орієнтація на виховання у дітей глибоких знань в сфері українських культурних традицій. Велика роль відводиться знайомству із навколишнім середовищем і загальнолюдськими цінностями, формування правильного ставлення до родини, рідного дому, місту, країні.

2. «Дитина»

Ця програма призначена для дітей від 3 до 7 років і передбачає індивідуальний підхід до кожного вихованця, можливість пристосуватися до особливих дітей. Специфічною характеристикою в даному випадку є те, що діти в процесі навчання можуть не тільки повторювати завдання за вихователем, а й пропонувати свої шляхи вирішення.

3. «Я у світі»

Вживана для дітей у віці від народження і до 7 років, ця програма передбачає досить високий рівень педагогічних навичок вихователів. Являючись новою державною розробкою, вона передбачає відмову від методів примушення дитини і орієнтування на його бажання. Саме тому в результаті її запровадження діти засвоюють новий матеріал легко і невимушено, без особливих зусиль.

4. «Джерела»

Також призначена для дітей від 0 до 7 років, ця програма дозволяє визначити індивідуальну перспективу розвитку кожного малюка. Її зміст і форма змінюються в залежності від вікових особливостей дітей, які обов'язково враховуються педагогом.

5. «Впевнений старт»

Дана програма стосується фізичного розвитку юного організму, і застосовується для дітей від 5 до 7 років. Дошкільний розвиток дітей в цьому плані передбачає бурхливе зростання і перебудову всіх фізіологічних систем дитини. Оскільки його організм зазнає колосальну перебудову, то завданням вихователя є не тільки правильне фізичне становлення малюка, але і планомірна підготовка до школи.

6. «Життя в долонях»За допомогою цієї програми можна вирішити безліч основних завдань щодо всебічного розвитку дітей. Розвиток навичок розмовної мови і спілкування, навчання іноземним мовам методом занурення в язикове середовище, а також поліпшення здібностей за логічним мисленням і вміння вирішувати завдання підвищеної складності - основні навички, що здобуваються маленькими учнями в процесі такого навчання.

7. «Дитина в Дошкільні роки»

Розроблена в Запоріжжі, ця програма включає в себе спрямованість на інтелектуальний розвиток підростаючого школяра, а також оригінальні методики по загартовуванню дітей.

Дошкільне виховання: основні правила навчання

Під час вибору дитячого дошкільного закладу для своєї дитини батькам необхідно заздалегідь поцікавитися, за якою програмою воно працює і які методики будуть задіяні. Тільки так можна визначити, наскільки побажання і вимоги дорослих співпадуть з можливостями і послугами, наданими вчителями та вихователями.

В наші часи дитячі установи для дошкільнят, а також різні творчі школи, студії, гуртки пропонують різні напрямки в роботі з маленькими дітьми. Танцювальне мистецтво, гімнастика, ритміка, вивчення іноземних мов, театралізовані заняття - це і багато іншого являє собою найбільш вдалі форми викладання для дітей різного віку. При цьому досвідчені педагоги приділяють особливу увагу формуванню вірних уявлень про навколишній світ, без перекручення і на основі сучасних наукових знань. Як правило, заняття в таких установах сильно відрізняються від шкільних, і тривають не більше 10 - 25 хвилин. Ігрова форма так званих уроків дозволяє максимально зацікавити малюків, стимулюючи їх до пізнання нового і незвіданого.

Враховуючи усе вищесказане, слід зазначити, що користь від дошкільного навчання цілком очевидна, оскільки такий підхід дає можливість сформувати в подальшому повноцінну і самобутню особистість в дитині. 

Опубліковано: 27.02.2018