Ми працюємо з 8:00 - 19:00 пн-пт
Школа радості Олени Чернявської м. Харків
NEW

Дитяча уява

Малюк уявляє себе космонавтом, що летить на Місяць, чарівником, наділеним магічними здібностями, маленьким ласкавим кошеням або акулою, яка зараз з'їсть бабусю? Мама розчулюється: «Він у мене такий фантазер!» Маленьким дітям властиво вигадувати захоплюючі історії прямо на ходу - і в множині. Звідки беруться здібності до уяви? І куди діваються з віком?

Психологи ламають списи, розгадуючи здатність людської уяви знижуватися, губитися, ховатися за насущними проблемами в процесі дорослішання і надалі. Однак сходяться на думці: уява - НЕ божий дар кожній дитині. Ми народжуємося без цього чудесного механізму. Мислити образами, творчо перетворювати світ людина починає в процесі діяльності, з накопиченням досвіду.

Залишимо професіоналам класифікацію дитячої уяви, зосередимося на питанні - як саме можна його розвинути? Що стимулює уяву? Чи існують засоби зробити його яскравішим і багатшим?

Доказів того, що у дитини, яка тільки що з'явилася на світ, є уява, не існує. Перші ознаки пробудження уяви з'являються у малюка ближче до двох років. Як правило, це проявляється у вигляді спроб нагодувати ляльку, укласти кішку спати, зробити дорослому, який грає з дитиною, укол. Іншими словами, малюк намагається повторити дії, які зафіксовані його власним досвідом і спостереженнями.

Діти старшого віку починають самі фантазувати, конструювати сюжети для ігор, дорослий у вигляді зачинателя і двигуна уяви їм вже не обов'язковий. Це важливий етап у житті дитини, тому що його інтелект знаходиться під безпосереднім впливом уяви. Воно розвиває схильність аналізувати, допомагає порівняти, зробити узагальнення. Так фігурна паличка в руках малюка стає лялькою або літачком, мороз на вікні - художником, осінь починає плакати дощами і т.д.

У зв'язку з цим стає зрозуміло, що на першому етапі розвитку  уяви величезну роль грає дорослий, який знаходиться поруч з малям. Ласкаво і терпляче піклується про нього, розмовляє з ним, грає, розповідає казки і т.д. Потім якісному стрибку у розвитку уяви сприяє соціалізація дитини - розширення кола доброзичливих дорослих і дітей, можливість спілкуватися, дізнаватися про нові ігри, вчитися розповідати і слухати. Чергування різних видів діяльності: предметних і рольових ігор, обміну думками, занять з друкованими картками, малювання, музичні і сценічні практики, робота з конструктором і т.д. сприяє розвитку уяви у дітей. Середовище, в якому творчість знаходить відгук у дорослого і заохочується, а фантазія сприймається позитивно, дозволяє уяві дитини дозрівати гармонійно. Можливо, саме це стане основою його майбутнього - вільно мислячої людини.

Опубліковано: 26.02.2018