Ми працюємо з
RUS
NEW

Дитяча уява

Малюк уявляє себе космонавтом, що летить на Місяць, чарівником, наділеним магічними здібностями, маленьким ласкавим кошеням або акулою, яка зараз з'їсть бабусю? Мама розчулюється: «Він у мене такий фантазер!» Маленьким дітям властиво вигадувати захоплюючі історії прямо на ходу - і в множині. Звідки беруться здібності до уяви? І куди діваються з віком?

Психологи ламають списи, розгадуючи здатність людської уяви знижуватися, губитися, ховатися за насущними проблемами в процесі дорослішання і надалі. Однак сходяться на думці: уява - НЕ божий дар кожній дитині. Ми народжуємося без цього чудесного механізму. Мислити образами, творчо перетворювати світ людина починає в процесі діяльності, з накопиченням досвіду.

Залишимо професіоналам класифікацію дитячої уяви, зосередимося на питанні - як саме можна його розвинути? Що стимулює уяву? Чи існують засоби зробити його яскравішим і багатшим?

Доказів того, що у дитини, яка тільки що з'явилася на світ, є уява, не існує. Перші ознаки пробудження уяви з'являються у малюка ближче до двох років. Як правило, це проявляється у вигляді спроб нагодувати ляльку, укласти кішку спати, зробити дорослому, який грає з дитиною, укол. Іншими словами, малюк намагається повторити дії, які зафіксовані його власним досвідом і спостереженнями.

Діти старшого віку починають самі фантазувати, конструювати сюжети для ігор, дорослий у вигляді зачинателя і двигуна уяви їм вже не обов'язковий. Це важливий етап у житті дитини, тому що його інтелект знаходиться під безпосереднім впливом уяви. Воно розвиває схильність аналізувати, допомагає порівняти, зробити узагальнення. Так фігурна паличка в руках малюка стає лялькою або літачком, мороз на вікні - художником, осінь починає плакати дощами і т.д.

У зв'язку з цим стає зрозуміло, що на першому етапі розвитку  уяви величезну роль грає дорослий, який знаходиться поруч з малям. Ласкаво і терпляче піклується про нього, розмовляє з ним, грає, розповідає казки і т.д. Потім якісному стрибку у розвитку уяви сприяє соціалізація дитини - розширення кола доброзичливих дорослих і дітей, можливість спілкуватися, дізнаватися про нові ігри, вчитися розповідати і слухати. Чергування різних видів діяльності: предметних і рольових ігор, обміну думками, занять з друкованими картками, малювання, музичні і сценічні практики, робота з конструктором і т.д. сприяє розвитку уяви у дітей. Середовище, в якому творчість знаходить відгук у дорослого і заохочується, а фантазія сприймається позитивно, дозволяє уяві дитини дозрівати гармонійно. Можливо, саме це стане основою його майбутнього - вільно мислячої людини.

Опубліковано: 26.02.2018