Сучасні філологи трохи розходяться в думках відносно віку, сприятливого для початку навчання дітей іноземній мові. Батьки, що піклуються про майбутнє, прагнуть якомога раніше почати цей процес. У цьому є позитивні моменти. Сучасна індустрія відкрила для мам і тат нові можливості, вибір кращих дошкільних закладів, лінгвістичних центрів.
Досвідчені філологи, що займаються з малюками, відзначають колосальну користь від процесу навчання. Дітки, які звикли практично з народження, чути іноземні слова, згодом не відчувають страху перед ними. Це полегшує освоєння мови в шкільному віці. Мова дитини формується в перші роки життя. Словниковий запас збільшується з неймовірною швидкістю. У три роки малюк знає близько тисячі слів рідної мови. Ніколи в житті людина не здатна так інтенсивно збагачувати мову, вивчаючи навколишній світ. Малюком на шляху до пізнання рухає допитливість, бажання розуміти дорослих, і щоб зрозуміли його. Цим моментом варто скористатися дбайливим батькам, щоб збільшити його можливості.
Незаперечна значна роль іноземної мови в сучасному суспільстві. У дорослому житті вона в рази збільшує шанси знайти високооплачувану роботу, співпрацювати із зарубіжними партнерами, отримати освіту в розвинених країнах світу. Вивчити англійський дорослій людині важче під вантажем життєвого досвіду і звичок. Дітей відрізняє гнучкість сприйняття навколишнього світу. Вони в процесі пізнання, подібно до губки, вбирають усе, що пропонує їм довкілля. Якщо воно наповнене іноземною мовою, малюк готовий її освоювати. Єдиним бар'єром є рідна мова, яку він чує вдома. Регулярні зайняття, участь з боку рідних людей допоможе освоїти англійський, як рідний.
До будь-якого процесу навчання треба підходити індивідуально. Не можна точно сказати, в якому віці потрібно приступати до початку зайняття: у кожного малюка свої переваги, особливості. Їх враховує фахівець, який проводить уроки. Суперечливим питанням є відношення до вивчення мови з перших тижнів після народження. Необов'язково наймати вчителя англійської після виписки з пологового будинку. Можна почекати до моменту, коли малюк освоїть мінімальний словниковий запас, хоч би до року - півтора. Але іноземна мова, яка звучить в його житті з перших днів, сприйматиметься в якості другої рідної.
Важливо забезпечити сприятливі умови для навчання дитини. Щоб не виникло міксу з декількох мов в лексиконі, перевага віддається ефективним методикам, досвідченим лінгвістам. Потрібне дотримання методичних вказівок, регулярність уроків, коригування помилок. Це колосальна праця, яка під силу кваліфікованим фахівцям. Досвідчений вчитель підбирає методичні прийоми в процесі уроку. Бачить сильні, слабкі сторони дитини, намагається вибрати кращий спосіб занурення в мовне середовище. Перевага віддається ігровій формі, адже малюк пізнає світ через гру. Нудні заучування слів і фраз не дають позитивного результату. Створення умов, в яких дитина використовує свої ресурси пам'яті та сприйняття, дозволяє досягнути багато чого.
З однорічного віку можна вже починати зайняття, якщо малюк готовий освоювати іноземну разом з рідною мовою. З 4-х до 6-и років він вже вільно спілкуватиметься на англійській під час гри. Це найбільш продуктивний період, коли дітей можна навантажувати захоплюючими, цікавими уроками. Вони обов'язково впораються, їм буде дуже цікаво. Виділимо позитивні моменти раннього навчання:
Відома безліч реальних випадків, коли після постановки діагнозу "відставання в розвитку або дцп", лікарі радили батькам навчати дітей іноземній мові. Надалі діти в школі починали випереджати своїх однолітків, а в дорослому житті досягали успіхів. Колосальна роль в розвитку розумових і творчих здібностей у малюків відводиться саме навчанню іноземній мові з раннього віку.
Якщо дитина регулярно вчила іноземну мову під патронатом талановитого учителя, вона легко вступить в спеціалізовану школу, буде в числі кращих. До цього моменту належить запастися терпінням, правильно підібрати методику, вибрати учителя. Зробити все можливе, щоб дитині було цікаво. Помилкою мам і тат буде очікування колосальних результатів в перші тижні і навіть місяці після початку зайняття.
Не слід орієнтуватися на дітей друзів або родичів. Малюк, який трохи відстає за програмою від однолітків, цілком може перегнати їх через півроку або пізніше. Досвідчений вчитель правильно оцінює особливості розвитку кожної дитини. Малюк, який розвивається трохи пізніше, нічим не гірше за інших, - це його індивідуальність. І це ніякою мірою негативно не позначиться на його майбутньому. Кожна дитина має свої схильності, не усі діти - природжені лінгвісти. Тому швидкість навчання часто не позначається на якості. Отримати знання при правильному підході з боку викладача зможе будь-який малюк, без виключення. Незалежно від завдатків і схильностей.
Вчитель, який проводить зайняття з малюком, неодмінно має бути фахівцем своєї справи. Необов'язково наймати в репетитори доцента з ВНЗ. На практиці часто все навпаки. Викладач, який звик працювати з дорослими, найчастіше не знаходить підходу до малюків, не може підібрати ефективну методику. Студенти інституту здатні до самостійного вивчення мови по сухих підручниках, малюк - ні. Для нього в пріоритеті - гра, пісеньки, казки. Тому вчитель обов'язково повинен володіти саме методиками викладання англійської мови для найменших. Важливі такі якості: уміння ладнати з дітками, зацікавити їх. Ідеальний вчитель для малюка повинен відповідати наступним вимогам:
Важливий момент: дітки здатні концентрувати увагу перші двадцять хвилин. Потім вони стомлюються, не сприймають інформацію, що монотонно підноситься. Вчитель зобов'язаний змінювати рід зайнятть впродовж усього уроку, незалежно від хронометражу. Наприклад, малюки вчать фрази по малюнках, слухають казку, беруть участь в ній, співають, грають в рухливі ігри, дивляться мультфільм.
Не можна примушувати дітей слухати вчителя впродовж години, постійно сидячи на стільці. Слід зрозуміти, чому дитині нудно, підібрати оптимальний варіант уроку для всіх малюків. Нудьгуюча дитина ніколи не засвоїть те, що йому підносять. Наприклад, для хлопчика, який любить математику, можна підготувати завдання на англійському (метод перевірений і працює). Дівчинці, що обожнює гру в "магазинчик", запропонувати роль купувальниці з Англії. В групах таке зайняття добре поєднувати під час уроку, розбавляючи їх пісенькам, рухливими іграми. Колосальну користь приносять театральні постановки на англійській, в яких беруть участь всі діти.
Крилата фраза "чим раніше, тим краще" цілком виправдовує себе на практиці. Спортсмени, танцюристи, що добилися світового визнання, розпочинали тренування з малих років. Відомі певні обмеження за віком для початку спортивної кар'єри. Мозок дитини можна представити у вигляді м'яза, що постійно вимагає певного навантаження для розвитку. В межах норми, уникаючи перевтоми. Малюки, яких з року або трохи пізніше записують в групи навчання англійській мові, згодом мають менше проблем. Іноземна мова не здається чимось незрозумілим, що лякає.
При найкращому виборі методики діти запам'ятовують слова, фрази без зусиль. Швидко згадують в потрібний момент. На час вступу до школи їх словниковий запас англійських слів є достатнім, щоб почувати себе комфортно в спеціалізованих школах. Вони готові швидко освоювати мову, поповнювати новими оборотами, не зазнають труднощів із граматикою. Але за умови участі в їх учбовому житті кваліфікованих, талановитих фахівців.
На завершення хотілося б нагадати мама і татам: найважливішим для малюка є його щире бажання з радістю йти на урок. Якщо дитина з нетерпінням чекає чергового зайняття, виходить з аудиторії з масою вражень - мета досягнута. Вам пощастило з вчителем і результат надалі буде максимально ефективним.
Опубліковано: 28.01.2019