Ми працюємо з 8:00 - 19:00 пн-пт
Школа радості Олени Чернявської

Методика Монтессорі: принципи та особливості

На сьогоднішній момент існує не менше десятка методик раннього розвитку дітей. Кожна пропонує свої особливі підходи та прийоми. Вибір залежить від кінцевої мети навчання. Якщо ви бажаєте:

  • відкрити таланти своєї дитини,

  • допомогти їй розвиватися в цікавій для неї сфері,

  • зробити її самостійною, впевненою в собі,

вам варто звернути увагу на методику розвитку Марії Монтессорі.

Хто така Монтессорі

Марія Монтессорі – італійський лікар і педагог-гуманіст. Принципи виховання, які вона пропонує, прості та застосовуються на практиці з 1906 року. Марія змогла добитися великих успіхів в навчанні дітей з обмеженими можливостями, до яких в її час ставилися зневажливо та навіть жорстоко.

Своїми новаторськими методами молода жінка ділилася на конференціях та семінарах, куди приїжджали навчатися педагоги з усього світу. Її ідеї істотно змінили процес навчання та виховання дітей. На сьогодні вона визнана одним з чотирьох вчених, які визначили розвиток педагогіки в 20 столітті.

У чому сенс методики

Якщо описати суть методики в трьох словах, то це:

  • Свобода.

  • Самостійність.

  • Творчість.

За твердженням Монтессорі кожна дитина має внутрішню жагу пізнання та певну програму розвитку, закладену в неї спочатку. Завдання дорослих – допомогти розкритися талантам дитини та реалізуватися її програмі. Тому основна функція вихователя:

  • спостерігати,

  • стежити за тим, що зараз цікаво малюкові,

  • давати максимум джерел по цій темі.

У групах Монтессорі завжди великий вибір розвиваючих предметів, іграшок і занять, що стосуються пізнання навколишнього світу, набуття навичок і умінь.

Малюк розвивається сам в тих напрямках, які йому цікаві. Він вирішує, що вчити та скільки часу. Немає розписаних занять, термінів для їх виконання та строгих планів навчання.

З якого віку починати навчання?

Монтессорі підтримувала ідею колективного навчання, коли в групі присутні дітки різного віку та молодші вчаться у старших. Тому в повній мірі реалізувати програму можливо лише в дитячих установах (або багатодітній родині).

Оригінальна методика розрахована на дітей від трьох років. Всі заняття для більш раннього віку є адаптованими версіями, створеними послідовниками педагога. У деяких садах практикують прийом малюків, яким виповнилося два рочки.

Організація навчального простору

У навчальній кімнаті весь простір поділений на п'ять зон:

  • Сенсорного розвитку. Матеріали для розвитку дрібної моторики, уявлення про форму, колір, запах і текстуру предметів.

  • Практичних навичок. Застебнути, розстебнути, полити квіти, почистити одяг, приготувати їжу та ін.

  • Розвитку мови. Матеріали, що розширюють словниковий запас, навчання письма та читання.

  • Математична зона. Цифри, геометричні фігури та все що пов'язано з рахунком і логікою.

  • Космічна. Знайомить з навколишнім світом: явища природи, пори року, рослини, тварини, країни, континенти, планети.

За бажанням можна додавати різні зони. Наприклад, для зовсім маленьких останні дві можуть бути замінені на:

  • Зону творчості. Робота з фарбами, пластиліном, глиною.

  • Рухову. Спортивні снаряди, вільне місце для бігу.

Всі предмети та меблі повинні бути максимально відповідними малюкові за розміром, виробничі приміщення – зручним. Оскільки в ідеалі дитина справляється з завданнями максимально самостійно.

В процесі занять діють такі правила:

  - Все, що дитина може зробити сама, вона повинна робити сама.

  - Обов'язково прибирати за собою всі використані матеріали.

  - Хто перший взяв матеріал, той з ним і працює.

  - Шуміти можна тільки в певній зоні.

Це допомагає розвиватися дитині в рамках поваги до оточуючих.

У методиці не використовуються покарання та заохочення за виконання завдань. Творчий процес абсолютно вільний. Малюк має право не закінчити вправу та не повинен зазнавати примусу до цього або каратися. Заохоченням же є задоволення від процесу праці та виконаної роботи.

Опубликовано: 27.02.2018