Для найменших і для без п 'яти хвилин школярів: які групи бувають у дитячому садку?
Чим керується адміністрація дитячого садка, коли зараховує дитину до певної групи? На якому принципі засновано поділ груп в українських дитячих садках? Чи правильно формувати групи на основі вікового принципу? На ці питання ми постараємося відповісти в нашій статті. І впевнені, що після її прочитання вам стане набагато спокійніше залишити вашого малюка в садочку - в групі зі своїми однолітками і правильно підібраною програмою навчання.
В Україні існують звичайні дитячі садки, ясла, ясла-садки звичайного та компенсуючого типу, дитячі будинки, будинки дитини та центри розвитку дитини (класифікація, яку пропонує Закон України "Про дошкільну освіту"). У них зараховують діток різного віку, інтелектуального та фізичного рівня розвитку і можливостей.
У звичайному дитячому садку дітей ділять тільки за віком - на основі цього критерію малюка зараховують до тієї чи іншої групи. Перейти в іншу не можна - навіть якщо вам хочеться, щоб дворічний братик і чотирирічна сестричка були разом. А все тому, що в кожній групі - свої цілі і завдання навчання. Діти 2 і 3 років по-різному сприймають нові знання, тому віковий принцип поділу на групи дозволяє зробити процес навчання більш ефективним. До того ж, дітки одного віку краще ладнають один з одним: разом їм весело, вони грають в одні ігри і легко знаходять спільну мову.
В українських дитячих садочках бувають 4 типи груп за віком:
- ясельна;
- молодша;
- середня;
- старша.
Іноді окремо виділяють підготовчу групу (але зазвичай це і є старша). Розгляньмо їх детальніше.
Ясельні групи є не в кожному садочку. Вони призначені для найменших - малюків 1-2 років. Часто це групи короткочасного перебування (про які йтиметься трохи далі). Серед діток проводяться навчальні заняття, на яких вони набувають навичок самообслуговування. Велику увагу приділяють розвитку психомоторних навичок, оскільки у них є прямий зв 'язок з мовними центрами мозку - психомоторика допомагає розвивати мову. Також заняття розвивають мову, сенсорні здібності та мислення.
Це група - для діток 2-4 років. Нерідко її поділяють на дві підгрупи: першу молодшу, для малюків 2-3 рочки, і другу молодшу - для 3-4-річок. Процес навчання та виховання в них побудований навколо гри - це провідна і найбільш зрозуміла форма засвоєннях нових знань у такому віці. Вихователь пропонує діткам різні сюжетно-рольові ігри, і ті приміряють на себе життєві ситуації і свою лінію поведінки в них.
Якщо в яслах діти потребують уваги і ласки, то у віці 3-4 років у них починає проявлятися допитливість, бажання пізнавати навколишній світ. Завдання педагога - створити умови для цього, спрямовувати інтерес вихованців і контролювати їх. Заняття проводяться з вивчення навколишнього світу, розвитку мови. Це - вік знайомства з художньою літературою і початковими знаннями математики. Проходять заняття з творчості та декоративно-прикладного мистецтва (аплікації, малювання).
У середню групу ходять хлопчики і дівчатка 4-5 років. У ній велика увага приділяється морально-етичному вихованню, розвитку розуміння про моральність. Це оптимальний вік для розвитку цих якостей: чотирирічні діти в усьому хочуть наслідувати дорослих, а тому із задоволенням будуть приміряти на себе певні стратегії поведінки. Також у середніх групах вихователь займається з дітками розвитком логіки, встановленням зв 'язку між окремими предметами, подіями, явищами. Наприклад, вихованцям пояснюють сезонні зміни в погоді, чому влітку дерева зелені, а взимку - без листків.
Найчастіше, вихованці - це випускники молодшої групи ДНЗ. Тому дітки багато чого вже знають і вміють, знайомі між собою і з самим дитячим садком. Проводяться ті ж заняття, що і в 3-4 роки, але знання стають глибшими, а завдання - складнішими. Додається фізкультура, конструювання, музика.
Старша група призначена для дошкільнят - вік її вихованців 5-6 років. Тут ігри вже замінюються серйозними заняттями. Діти отримують знання про живу природу та її явища, соціалізацію, відносини з іншими дітьми. Визначальне значення відіграє підготовка до школи: малюки вчаться писати, рахувати, читати.
У старшій групі розвивають такі сфери та якості дітей:
- інтелектуальну сферу. Діти стають вдумливими, вони роблять перші спроби розмірковувати і вияснювати свої думки з позиції логіки;
- вольову сферу. Діти починають розуміти значення слів "потрібно", отримують уявлення про обов'язки;
- з'являється уявлення про відповідальність.
Величезне значення приділяється навчанню та освіті. Цьому сприяє вік: діти вже готові до аналізу та вміння структурувати інформацію, можуть бачити зв 'язок між окремими явищами. У цьому віці вже можна говорити про логічне і абстрактне мислення. Але все ж в процес навчання додають елементи гри і змагання, це робить його більш ефективним.
З 'являються зміни в процесах соціалізації та взаємовідносин між дітьми. Вони вчаться дружити, виявляють симпатію, прихильність до товаришів. Разом з тим, розвивається критичне ставлення до інших: діти починають аналізувати своє спілкування з однолітками, формують власну думку до обстановки та окремих ситуацій.
Українське законодавство визначає оптимальну кількість діток у різних групах. Закон заснований на педагогічному досвіді та наукових дослідженнях. Чим молодші дітки, тим менша група - оскільки вони потребують більше уваги з боку вихователів. Так, у нашій країні прийняті такі норми за кількістю вихованців у групах:
- для ясельних груп і груп короткочасного перебування з дітками віком до 1 року максимальна кількість вихованців не може перевищувати 10 дітей;
- у групах, де займаються малюки 1-3 роки, кількість обмежена 15 дітьми;
- для дітей у середніх і старших групах може бути до 20 вихованців.
Звичайно, чим менше дітей у групі, тим більше уваги вони отримують, тому в приватних дитячих садках намагаються формувати невеликі колективи. Але якщо в державному дитячому садку в старшій групі ваша дитина займається ще з дев'ятнадцятьма однолітками - це прийнятно.
Різновікові групи створюють у деяких приватних садках, які працюють за системою Монтессорі. Тут зовсім інший принцип: сенс різновікової групи - передача навичок, знань, моделей поведінки від старших діток до молодших. Старші та молодші вихованці обмінюються досвідом у процесі загальної діяльності. Малюк спостерігає за діями і поведінкою старших діток, вчиться у нього - і тому не боїться більш складних завдань. У нього спрацьовує установка: якщо старший товариш зробив це, значить, і у мене вийде. Такий варіант побудови груп в саду залишає відкритими ряд питань, але він також має право бути.
Різновікові групи можуть бути в невеликих приватних садках або в садках при компаніях, поруч з місцем дитини. У такому випадку діток ділити на групи просто не виправдано: в корпоративну групу на підприємстві може входити всього 5-7 діток.
Логопедичні групи зустрічаються все частіше. Проблеми з вимовою серед дітей - поширене явище, і краще виправити їх до початку навчання в школі. У логопедичних групах велика увага приділяється розвитку та корекції мови, але проводяться заняття і за загальною програмою виховання та освіти для дітей відповідного віку.
Буває й інший підхід: дітки ходять у звичайну групу, але кілька разів на тиждень займаються з логопедом, індивідуально або в групі. Логопед у такому випадку може працювати в дошкільному закладі як повний день, так і бути фахівцем, що приходить.
Ці групи створюються на період канікул в ДНЗ і призначені для організації дозвілля і наглядом за дітьми, батьки яких не можуть дозволити собі взяти тривалу відпустку на роботі або відправити дітей до бабусь, або табори за містом. Такі групи різновікові. На перший план виходять організація дозвілля, розваги та ігри, навчальним заняттям приділяється менше часу - все ж канікули, і малюки теж мають право на відпочинок. Діти в літніх групах багато займаються спортом, творчістю, організовують свята та культурні заходи.
У таких групах малюки знаходяться всього кілька годин, а потім батьки забирають їх додому. Це - оптимальний варіант адаптації малюка до перебування в колективі, в групі дитячого садка, і поступового звикання залишатися без батьків. Групи короткочасного перебування є далеко не в кожному дитячому садку.
Групи короткочасного перебування створюються для діток віком до 3 років. Кількість вихованців у них зазвичай не більше 15, а програма розвитку індивідуальна. Але буває й інший формат: малюків з групи короткочасного перебування приводять до звичайної групи відповідного віку, і через кілька годин батьки їх забирають.
Групи для малюків з обмеженими можливостями здоров'я (ОМЗ) за своїм характером неоднорідні: в них ходять малюки різного віку і з різними порушеннями. Вихованці таких груп мають порушення зору, слуху, опорно-рухового апарату, інтелектуального розвитку або емоційного розвитку. Їм потрібні особливі методики і техніки освіти та виховання, які дозволяють досягти високих результатів у розвитку і нівелювати різницю порівняно з дітьми без ОМЗ у старшому віці.
В українській практиці в звичайних комунальних і приватних дитячих садках зустрічаються рідко. Зазвичай для дітей з ОМЗ передбачені спеціалізовані заклади, де крім освіти та виховання надаються медичні послуги.
Часто доводиться чути питання, чому в садках не створюють спеціальні групи - за прикладом школи, де є гуманітарні, математичні, економіко-правові класи. Але це виправдано. Навіть у системі шкільної освіти профільні класи рекомендують створювати вже в старшій школі. Для дошкільнят така система зовсім не виправдана.
Завдання дошкільної освіти - виховання гармонійної особистості. У цьому віці дитина не може сама вирішити, що їй цікаво - математика чи сфера мистецтва, спорт чи художня література. Тому робити ухил на одному напрямку не раціонально. Дошкільний вік вимагає розвитку всіх здібностей і навичок. Фізичний, інтелектуальний і творчий розвиток повинні бути присутніми в рівних частках.
Для дітей у садках створюють секції та гуртки: для заняття танцями або співом, гри в шахи, роботехніки, окремими видами спорту, театральні студії. Але в них малюки ходять у вільне від основних занять, підібраних за їхнім віком. У секціях при дитячих садках можуть проводитися заняття як для діток одного віку, так і в різновікових групах.
У "Школі Радості" Олени Чернявської використовується віковий принцип поділу на групи. Але всі малюки можуть відвідувати секції та гуртки, майстер-класи для розвитку своїх талантів і здібностей. Влітку для діток працює літній табір. Все це створює ідеальні умови для розвитку гармонійної особистості і одночасно з цим дозволяє робити акцент на талантах дитини. А спілкування з однолітками допомагає соціалізуватися, будувати чесні відносини з оточуючими, контактувати з іншими людьми. У "Школі Радості" Олени Чернявської дитина щаслива. А значить, щасливі і батьки.
Опубліковано: 16.02.2021